Ahlan Wa Sahlan......Selamat Datang!!!!!!




S
elamat datang dan terima kasih kerana mengunjungi laman web kami yang terkini. Maklumat yang terdapat didalam laman web ini hanya akan berkisar pada keadaan semasa.

Semua grafik, artikel serta file video atau audio yang terdapat dalam laman ini adalah tertakluk dibawah hak Amiroel®. Sila email kepada webmaster jika anda berkehendakkan sesuatu dari laman web ini.

Jika anda ingin mempunyai bahan atau file yang sama dari laman ini, sila download file tersebut untuk kegunaan semula di laman anda.

Webmaster.

Sunday, April 19, 2009

Siapa penghuni Sungai Kelang?

"Pertandingan memancing tertutup Sungai Kelang".

Itulah yang tertera pada 'banner' yang direntang. Tertarik dengan iklan tersebut, saya meluangkan masa pagi minggu ini ke lokasi pertandingan. Bukannya apa, sepanjang ingatan saya belum pernah ada sebarang pertandingan memancing di adakan di sungai Kelang ini. Maklumlah Sungai Kelang ini adalah antara Sungai yang telah dikenalpasti antara yang tercemar teruk. Bermain di minda saya, adakah spesis yang boleh hidup di dalam air yang tercemar ini? Jika ada, apakah spesis yang menghuni sungai ini?

Lokasi pertandingan ini bertempat di benteng Sungai Kelang berhampiran kunci air Taman Kampung Kuantan, Klang.

Jangkaan awal saya nyata meleset. Pertandingan yang berlangsung selama 5 jam ini menyaksikan pelbagai spesis ikan berjaya di tewaskan. Lihat saja foto-foto di bawah yang menceritakan segalanya.

Ikan Patin Sungai Kelang seberat 7 kilo.

"John Labu dengan Jesse Labi"

Ikan Keli 550 gm

Lubuk Ikan?

Di kalangan pemancing-pemancing ada yang kecewa apabila tali perambut mereka putus disentap oleh 'penghuni' sungai ini. Dari pengamatan saya, spesis-spesis ini tidak kurang dari 5 kilogram beratnya. Malah salah seorang pemancing yang di temubual mengakui pernah menaikkan beberapa jenis ikan antaranya Keli, Keli Afrika, Toman seberat 8 kilo dan Patin yang seberat 12 kilo di sungai ini.


layari : kamkuan.fotopages.com untuk aksi-aksi hari pertandingan.

No comments: