Ahlan Wa Sahlan......Selamat Datang!!!!!!




S
elamat datang dan terima kasih kerana mengunjungi laman web kami yang terkini. Maklumat yang terdapat didalam laman web ini hanya akan berkisar pada keadaan semasa.

Semua grafik, artikel serta file video atau audio yang terdapat dalam laman ini adalah tertakluk dibawah hak Amiroel®. Sila email kepada webmaster jika anda berkehendakkan sesuatu dari laman web ini.

Jika anda ingin mempunyai bahan atau file yang sama dari laman ini, sila download file tersebut untuk kegunaan semula di laman anda.

Webmaster.

Thursday, January 01, 2009

Mengapa Saya Harus Berhenti Merokok?


















Satu daripada bahagian paling penting bagi kajian untuk berhenti merokok adalah memahami motivasi yang anda inginkan untuk berhenti. Alasan keinginan berhenti kerana orang lain adalah satu penunjuk pasti kemungkinan akan menemui kegagalan — Orang yang berjaya berhenti kerana diri mereka , bukan kerana paksaan orang lain atau kerana perasaan bersalah untuk berhenti.

Fikirkan mengapa anda mahu berhenti

1. Meyakini keputusan anda untuk berhenti.

Janji pada diri anda sendiri bahawa anda akan lakukannya. Tidak mengapa jika anda mengalami perasaan berbelah bagi. Jangan biarkan ianya menghalang niat anda. Akan ada masa-masanya anda terasa seperti mahu kembali merokok.

Anda tidak harus melayan keinginan perasaan anda.

2. Mencari sebab untuk berhenti yang adalah penting untuk anda.

Fikirkan semua kemungkinan alasan untuk berhenti, termasuk semua yang mungkin tidak langsung berhubungan dengan kesehatan. Walaupun alasan kesehatan adalah alasan yang paling kukuh (kanser paru-paru dan yang berkaitan menyerang perokok di frekuensi yang lebih besar dan lebih awal daripada mereka yang tidak merokok), alasan lain juga dapat membantu mendorong Anda:


* Aku akan segera merasa sehat. Saya akan memiliki lebih banyak energi dan lebih fokus.. Deria-deria bau dan rasa saya akan lebih baik. Saya akan memiliki gigi lebih putih dan nafas lebih segar. Saya akan kurang batuk dan bernafas lebih baik.

* Saya akan menjadi semakin sihat sepanjang hidup saya. Saya akan dapat mengurangkan risiko kanser, serangan jantung, strok, kematian awal, katarak, dan kedutan kulit.

* Saya akan membuat pasangan saya, rakan-rakan, keluarga, anak-anak, cucu-cucu, dan rakan sejawatan bangga dengan saya.


* Saya bangga atas diri saya sendiri. Saya akan berasa lebih menguasai dalam hidup saya. Saya akan menjadi contoh kepada yang orang lain.

* Saya tidak akan lagi mendedahkan asap rokok kepada orang lain.

* Saya akan mempunyai satu bayi lebih sihat. (Jika anda hamil)

* Saya akan mempunyai lebihan wang untuk dibelanjakan.

* Saya tidak perlu lagi bimbang: “Bila saya akan mendapat peluang untuk merokok lagi?" atau “Apa yang perlu saya lakukan apabila saya dalam satu tempat larangan merokok?"

* Saya akan mempunyai lebih masa untuk diri sendiri, daripada mengambil masa untuk merokok, mengejar masa untuk membeli satu pek baru, atau memilih rokok yang sesuai dengan citarasa saya.

* Saya akan dapat berjalan menaiki tangga tanpa mengalami sesak nafas
atau batuk.

* Saya akan menjadikan diri saya contoh yang lebih baik untuk anak saya.


3. Mencatat semua alasan-alasan mengapa anda mahu untuk berhenti.

Senarai cara-cara bagi membanteras desakan untuk merokok. Pampangkan senarai anda di mana anda akan selalu melihatnya. Tempat tempat yang sesuai adalah:

* Di mana anda menyimpan rokok-rokok anda

* Dalam dompet anda atau bag tangan.

* Di dapur

* Dalam kereta anda

Apabila anda mencapai sebatang rokok anda akan menemui senarai anda. Ia akan mengingatkan anda mengapa anda ingin menberhenti merokok .

No comments: